Monday, January 26, 2009

Fredagslängtan

När jag var ung, någon gång på 70-talet, hade jag en kompis som jobbade på den stora traktorfabriken, han hade en snubbe i sitt omklädningsrum som alltid sjöng samma sång varje fredag.
När lördagkvällen kommer till horhuset vi lunkar
och den som inga pengar har står utanför och ....
(ja något som rimmar på lunkar alltså)
Det är väl så vi ofta känt på fredagen inför helgen. Jätteförväntningar. En annan populär sång på den tiden var Nationalteaterns låt om När fredagskvällen kommer osv... kommer inte ihåg vad den heter, men den hade samma tema som den som min kompis jobbarkompis sjöng.

Personligen har jag nog tyckt att torsdagar brukade vara de bästa, dels kunde man äta pannkaka, dels hade man hela helgen framför sig. Den är så nära att man kan känna lukten av den. Fredagar har helgen redan börjat. Då kan man börja koppla av redan vid lunchdags. Fundera på vad man ska köpa på systemet på vägen hem från jobbet. Ska det bli en vin helg eller ska det bli öl som vanligt. Kanske chocka kroppen med sprit?

Eller riktigt göra det, inte köpa något alls utan ta en vit helg, men det kan bli tufft, oftast slutar det med att man hamnar på krogen och bränner alldeles för mycket pengar.

Det är över ett är sedan jag haft den där underbara ”snart-börjar-helgen” känslan.

Då jobbade jag på ett internetföretag som kundsupport. Ja ska jag vara riktigt ärlig så är det nog nästan ett och ett halvt år sedan jag verkligen kände den förväntan som en ledig helg kan ge. Från augusti till december när jag slutade jobbade jag varannan helg och till klockan 22 de fredagar jag var ledig lördag – söndag.

Innan dess hade jag en videobutik vilket innebar arbete minsta 50 timmar i veckan, oftast blev det omkring 65 med alla förberedelser, inköp och allt annat som skulle göras. Då hade man inte tid med helger och ledighet, kunde man få några timmar en lördag eller söndag var det skönt och man orkade inte göra någonting.

Nu har jag väntat på visum för att få återförenas med min familj i snart ett år. Det har varit segt, minst sagt. Ett göra ingenting, att vänta, inte veta när man kan få ett besked. Ovissheten är olidlig.

Så jag har hittat på projekt, saker att göra. Oftast blir det saker jag gör med datorn, vet inte hur många gånger jag gjort om skrivbordet.

Att resa i fantasin är en annan sysselsättning jag ägnat mig åt.

Det är ett bra sätt att resa på, man behöver inte ta några sprutor, man blir inte magsjuk, man drabbas inte av jet-lag och man slipper sitta som fastklämd i en råttfälla, eller flygplansstol som det även kallas. Kan jag rå för att jag är 1,94 cm lång och kraftigt byggd? Ja, ja, det finns de som kallar det tjock, jag kallar det muskler i vila. Eller som har gått i ide kanske.

Nå, slutsatsen av detta är att man kan inte njuta av ledighet om man inte arbetar, är man alltid ledig blir vardag och helg så lika att det enda sättet att skilja dem åt är tv-programmet och ntalet lediga p-platser på gården. Å hur kul är det, att inte ha något att se fram emot.

----------------
Now playing: Nino Rota - La Poupée Automate
via FoxyTunes

No comments: